• Contact
  • -->

    Openbare verlichting, toen en nu

    Energiebesparing op openbare verlichting is een belangrijk speerpunt van veel wegbeheerders. Maar waarom worden wegen op dit moment eigenlijk verlicht, zoals ze worden verlicht? Om die vraag te beantwoorden kijken we eerst terug naar de geschiedenis van de openbare verlichting.

    Vanaf het begin van de vorige eeuw werden veelal gloeilampen toegepast om straten te verlichten. Deze werden echter al gauw verdrongen doordat er na de Tweede Wereldoorlog gasontladingslampen werden toegepast. De natriumlampen met hun karakteristieke gele licht zijn voor iedereen een bekend straatbeeld. Daarnaast zijn compact fluorescentie lampen veel gebruikt in straatverlichting. Deze lampen gaven een betere kleurechtheid dan de natriumlampen. Op dit moment is led verlichting bezig aan een grote opmars vanwege zijn goede kleurweergave, energieprestaties en mogelijkheden om de verlichting te sturen. Met name de mogelijkheid van ledverlichting om middels goede optieken het licht te krijgen daar waar je het wilt hebben bieden mogelijkheden om de openbare ruimte op een goede en energiezuinige manier te verlichten.

    Parallel aan de ontwikkeling van de openbare verlichting loopt de ontwikkeling van de koplampen van auto’s. In de tijd dat de gloeilampen de straten verlichtten was de autoverlichting er niet voor om het wegdek te verlichten, maar om gezien te worden door tegenliggers. Met de komst van halogeenkoplampen rond 1964 nam een automobilist circa 1000 lumen mee. Vandaag de dag zijn er koplampen die voorzien zijn van ledverlichting met 5000 lumen. Tevens is de verlichting door middel van spiegels en optieken beter te sturen.

    Sinds de tweede helft van de vorige eeuw is er dus nogal wat veranderd aan de verlichting van zowel auto’s als de openbare verlichting. De oude armaturen van de openbare verlichting waren niet in staat om het licht daar te brengen waar het nodig is. De oudere koplampen van auto’s waren niet in staat het wegdek voldoende te verlichten. Dit terwijl de openbare verlichting er met name is zodat gebruikers hun weg veilig kunnen vinden in avond- en nachtsituaties. Verkeers- en sociale veiligheid zijn hierbij belangrijk.

    Vanwege de vele ontwikkelingen op het gebied van verlichting is het daarom voor de wegbeheerder belangrijk om zichzelf de vraag te stellen wat de functie van de openbare verlichting is. Welk gedeelte van de weg wil ik verlichten en wat wil ik niet verlichten. Door deze vraag te beantwoorden kan er, mits middels een goed lichtplan de juiste armaturen worden gekozen, verlicht worden daar waar nodig. Hierdoor wordt voorkomen dat gebruikers lichthinder ondervinden.

    Van oude koplampen...


    Contact

    Wilt u meer weten omtrent de diensten die Verkeerszicht B.V. voor u kan verrichten, neem dan contact met ons op.

    Verkeerszicht B.V.
    Stationsstraat 11 7607 GX Almelo
    06 55 75 75 83
    info@verkeerszicht.nl

    www.verkeerszicht.nl